Op deze pagina staan de films die in 2024 worden aangeboden door Filmliga Oss. Op de pagina met het filmprogramma (klik hier) staan de reguliere en extra films waarvoor reserveren mogelijk is.
De Duitse film DAS LEHRERZIMMER is een meeslepend schoolklasdrama, waarin regisseur İlker Çatak een morele strijd toont over grenzen en rechtvaardigheid die thrillerachtige proporties aanneemt.
Wanneer er sprake lijkt te zijn van diefstal op een middelbare school, neemt de directie ingrijpende maatregelen om de dader te vinden. Lerares Carla Novak (Leonie Benesch) werkt sinds kort als docent op de school en zet vraagtekens bij deze aanpak. Als ze zelf ontdekt wie de vermeende dader is, zet ze iets in gang wat ook grote gevolgen heeft voor zichzelf. Hoe ver ga je voor de waarheid?
Actrice Leonie Benesch zet een indrukwekkende prestatie neer als Carla Novak. De film won de Duitse Filmprijzen voor (onder andere) Beste Film, Beste Regie en Beste Actrice, en is de Duitse Oscarinzending van dit jaar.
The Banshees of Inisherin speelt zich af op een afgelegen eiland voor de westkust van Ierland en volgt levenslange vrienden Pádraic (Colin Farrell) en Colm (Brendan Gleeson), die in een impasse terechtkomen wanneer Colm onverwachts een einde maakt aan hun vriendschap. Een verbijsterde Pádraic, bijgestaan door zijn zus Siobhán (Kerry Condon) en de onrustige jonge eilandbewoner Dominic (Barry Keoghan), probeert de relatie te herstellen en weigert nee als antwoord te accepteren. Maar de herhaalde inspanningen van Pádraic versterken alleen maar de vastberadenheid van zijn voormalige vriend, en wanneer Colm een wanhopig ultimatum stelt, escaleren de gebeurtenissen snel, met schokkende gevolgen.
Hoofdrollen: Colin Farrell, Brendan Gleeson, Kerry Condon, Barry Keoghan
Bleu Jean is het indrukwekkende speelfilmdebuut van de Britse regisseur en scenarioschrijver Georgia Oakley. De film laat zien dat er voor iedereen plaats is in de wereld. Ook als de samenleving obstakels opwerpt, kun je leren jezelf te zijn. Jean (Rosy McEwen) is gymdocent op een middelbare school. Het is 1988 en de regering van Thatcher neemt een wet aan, die de promotie van homoseksualiteit verbiedt (Clause 28).
Op school is Jean niet open over haar seksualiteit. Zo ver is ze zelf nog niet, maar deze nieuwe wet maakt het nu ook onmogelijk. Door de komst van een nieuwe leerlinge wordt Jean uiteindelijk toch gedwongen keuzes te maken. Bleu Jean werd geselecteerd voor het Giornate degli Autori-programma van het Filmfestival van Venetië, waar het bekroond werd met de Publieksprijs. De film won vier British Independent Film Awards, waaronder die voor de Beste Hoofdrol en Beste Debuterend Scenarioschrijver.
Hirayama lijkt volkomen tevreden met zijn eenvoudige leven als toiletreiniger in Tokio. Buiten zijn zeer gestructureerde dagelijkse routine geniet hij van zijn passie voor muziek en voor boeken. En hij houdt van bomen en maakt er foto's van. Een reeks onverwachte ontmoetingen onthult geleidelijk meer van zijn verleden. Een diep ontroerende en poëtische reflectie op het vinden van schoonheid in de alledaagse wereld om ons heen.
Clayne Crawford schittert als Joseph Chambers, een verzekeringsverkoper die voor het eerst alleen op hertenjacht gaat, wanneer zijn ervaren vriend te ziek is om met hem mee te gaan - in een poging de vaardigheden te verwerven die nodig zijn om voor zijn gezin te zorgen in geval van een ongeluk. Apocalypse. Met ook Jordana Brewster, Jeffrey Dean Morgan en Michael Raymond-James.
Ofschoon Dalva twaalf is, kleedt ze zich, draagt ze make-up en leidt ze haar leven alsof ze een volwassen vrouw is. Op een zekere avond wordt ze meegenomen uit haar vaders huis. Aanvankelijk is ze met stomheid geslagen en woedend om de situatie. Later maakt ze kennis met Jayden, een sociaal werker, en Samia, een tiener die kampt met woedeaanvallen. Een nieuw leven lijkt aan te vangen voor Dalva: een leven passend bij haar leeftijd.
Lerares Rachel (Virginie Efira) tikt de veertig aan als ze smoorverliefd wordt op Ali, die ze tijdens een gitaarles leert kennen. Al snel raakt ze ook verknocht aan zijn vierjarige dochter Leila en krijgt ze ook te maken met de moeder (Chiara Mastroianni) van het meisje. In deze nieuwe situatie ervaart Rachel niet alleen moedergevoelens voor Leila en alle risico’s die het houden van andermans kinderen met zich mee brengen, maar begint ze ook haar eigen kinderwens te herontdekken. Regisseur Rebecca Zlotowski (‘Un fille facil’, ‘Grand Central’) baseerde zich deels op haar eigen ervaringen en onderzoekt met ‘Les enfants des autres’ de vele verschillende vormen die ouderschap kunnen aannemen. De film werd geselecteerd voor de filmfestivals van Venetië en Toronto in 2022.
Ana zit achter het stuur. Naast haar zit Mateo, haar man. Samen rijden ze door het bos. De spanning in de auto is om te snijden. Mateo smeekt haar terug te keren, maar Ana rijdt verder. Na twee lange minuten keert ze uiteindelijk om. Op de plaats waar ze hun zoon Lucas achterlieten, vinden ze alleen zijn petje. Wat bedoeld was als een straf, draait al snel uit op een nachtmerrie voor de ouders. Een golf van opgekropte reflecties, beschuldigingen en ongemakkelijke waarheden komt naar boven. Bron: moviemeter
Dave Fishwick komt van de arbeidersklasse en is een selfmade miljonair. Hij vecht voor de oprichting van een lokale bank om de economie in Burnley een duw te geven. Hij krijgt hierdoor de elitaire financiële instanties uit Londen tegenover zich en hoopt de eerste bankvergunning in lange tijd af te dwingen. Dave schakelt de jonge advocaat Hugh in om zijn zaak in de rechtszaal te bepleiten. Bron: moviemeter
In The Blue Caftan toont regisseur Maryam Touzani dat liefde verschillende vormen kan aannemen. De fenomenale acteerprestaties van Saleh Bakri en de Belgische Lubna Azabal zorgen samen met de prachtige cinematografie voor een aangrijpende, warme en universele
film. Halim (Saleh Bakri) heeft samen met zijn vrouw Mina (Lubna Azabal) een traditionele kaftanwinkel in de medina van Salé, Marokko. Zijn authentieke handwerk levert schitterende kaftans op. Hun hele huwelijk lang leven ze al met een geheim, maar desondanks heeft het
echtpaar een enorme genegenheid voor elkaar. Mina’s ziekte en de komst van Youssef, een nieuwe leerling die het vak wil leren, zorgen ervoor dat dit fragiele evenwicht onder druk komt te staan. Verenigd in hun liefde, helpen ze elkaar om hun angsten onder ogen te zien.
The Blue Caftan is geselecteerd voor het IFFR 2023.
In de hoopgevende Franse film Je verrai toujours vos visages snijdt Jeanne Herry opnieuw een belangrijk sociaal thema aan. De film laat zien hoe we als mensen samen de wereld een stukje beter kunnen maken. Het herstelrecht biedt zowel daders als slachtoffers de mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan in een veilige omgeving. Nassim, Issa en Thomas zijn veroordeeld voor diefstal met geweld. Grégoire, Nawelle en Sabine zijn slachtoffers van soortgelijke misdrijven. Onder begeleiding van hulpverleners Paul en Judith komt de groep bijeen om te praten over hun ervaringen. Tussen woede en hoop, en stiltes en woorden krijgen deze mensen een gezicht. Als wantrouwen langzaam overgaat in genegenheid, blijkt hoe belangrijk het is om te
blijven praten. De film was een hit in Frankrijk en brengt een Franse sterrencast bijeen, met sterke rollen.
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde,
als hij haar opzoekt in New York. In haar debuutfilm onderzoekt toneelschrijver Celine Song noties van het lot, de liefde en de dunne scheidslijn tussen het leven dat we leiden en hoe het leven had kunnen zijn. ‘Past Lives’ werd daarmee de grote verrassing van de filmfestivals van Berlijn en Sundance eerder dit jaar.
Utama opent met het verbluffend mooie beeld van een oudere man die naar de zon loopt die goudkleurig boven de bergen oprijst. Dit is Virginio, wiens verweerde gezicht zo gebarsten is als de aarde onder zijn voeten. Virginio brengt zijn dagen door met het zwerven over de verschroeide hoogvlakte van het Andesgebergte in Bolivia, terwijl hij zijn kudde pluizige lama’s laat grazen. Hij en zijn vrouw Sisa leven zonder stromend water en zonder stroom. Het is Sisa’s taak om water te halen, terwijl Virginio de lama’s laat grazen. Het probleem is echter dat er geen regen meer in de regio valt en de sneeuw zich niet meer op bergtoppen laat zien. De dorpsbron is inmiddels opgedroogd. ‘De tijd is moe geworden’, zegt een vriend tegen Virginio om de droogte te verklaren. Maar de waarheid is dat klimaatverandering het leven ondraaglijk maakt – niet dat er ooit over de opwarming van de aarde wordt gesproken.
Met geldige visa reizen Diego, een Venezolaanse stedenbouwkundige, en Elena, een danseres uit Barcelona, van Spanje naar de Verenigde Staten om samen een nieuw leven te beginnen. In het ‘land van de onbegrensde mogelijkheden’ willen ze hun geluk beproeven en hun carrière een nieuwe boost geven. Maar bij aankomst op het vliegveld in New York worden ze direct meegenomen voor verhoor. Vol ongeloof en verwarring belandt het koppel in een beklemmend inspectieproces waardoor niet alleen hun toekomst, maar ook hun onderlinge band op het spel komt te staan. Upon Entry is een spannende psychologische thriller die zowel een licht schijnt op universele luchthavenangsten als een kritische blik werpt op huidige immigratiesystemen. De film van de Venezolaanse regisseurs Alejandro Rojas en Juan Sebastian Vásquez maakte een ronde langs vele internationale filmfestivals en werd meerdere malen bekroond.
De legendarische Broadway componist Leonard Bernstein, het best bekend voor zijn werk in West Side Story, ontmoet Felicia op een feest in het jaar 1946. Hun liefdesparcours wordt gedurende 30 jaar gevolgd en ook zijn professionele leven wordt onder de loep genomen. Uit hun huwelijk onstaan de kinderen Jamie, Alexander en Nina. Bron: moviemeter
Diep in de Albanese bergen woont Luana met haar familie, in een dorp dat traditie hoog in het vaandel draagt. Ze groeit op met haar beste vriend Agim, de zoon van communisten. Geleidelijk aan evolueert hun vriendschap in prille liefde, maar als dochter van een vooraanstaande dorpsleider mag Luana niet kiezen met wie ze trouwt. Wanneer ze de man ontmoet die haar familie voor ogen heeft, wordt het steeds duidelijker dat ze als vrouw enkel geacht wordt om te gehoorzamen. Luana die van Agim heeft leren lezen en onafhankelijk heeft leren denken, ontdekt meer en meer dat vrouw zijn een vloek is. Vervolgens stelt ze alles in het werk om zich aan haar rol van slachtoffer te ontworstelen en macht te krijgen over haar eigen leven. Bron: moviemeter
Sir Nicholas 'Nicky' Winton is een bankier die zichzelf niet beschouwt als een humanitair. Maar als hij in 1938 een pas geannexeerd Praag bezoekt en de toestand van de Joodse vluchtelingen ziet, besluit hij zich voor de zaak in te zetten. Omdat de Tweede Wereldoorlog nadert, wordt Nicky geconfronteerd met een race tegen de klok. Hoeveel mensen kan hij redden voordat het te laat is? Bron: moviemeter
De zestiger Harold Fry is getrouwd met Maureen met wie hij in een kuststadje woont. Al heel zijn leven houdt hij zich graag op de achtergrond. Wanneer zijn goede vriendin Queenie op sterven ligt wil hij haar een brief sturen. Aan de brievenbus verandert hij echter van gedachten en hij besluit stante pede verder te wandelen en haar zelf op te zoeken in het verpleeghuis dat zich honderden kilometers verder bevindt. Het is een wandeling vol hoop en vastberadenheid. Bron: moviemeter
Martin van Waardenberg en Leny Breederveld spelen de hoofdrollen in een melancholische, maar ook humoristische roadmovie waarin herinneringen, jarenlange liefde en acceptatie van veranderingen centraal staan. Jaap is al bijna 50 jaar samen met Maartje. Waar de nukkige Jaap niet veel zin meer heeft om dingen te ondernemen, zit de soms wat verwarde Maartje nog vol levenslust. Als het echtpaar een brief ontvangt van een oude vakantievriend, laat Jaap zich met gepaste tegenzin overhalen om hem op te zoeken in Zuid-Europa. Zoveel jaar later reizen de twee in hun oude auto door een totaal veranderd Europa; kibbelend, maar ook de ene herinnering na de andere ophalend. Onderweg komt Jaap tot het pijnlijke besef dat zijn vrouw dementerend is. Zich realiserend dat alles wellicht anders gaat worden, leren ze opnieuw waarom ze elkaar liefhebben.
Drie vrouwen, drie continenten, drie culturen; in The Braid, de verfilming van haar gelijknamige bestseller, vertelt regisseur Laetitia Colombani het verhaal van drie levens die ondanks grote verschillen toch met elkaar vervlochten zijn.
In India is Smita een zogenaamde onaanraakbare die de kost verdient met het opruimen van uitwerpselen. Ze droomt ervan haar dochter een opleiding te geven, iets wat onmogelijk lijkt. Maar ze is bereid alles op te geven voor een betere toekomst.
In het Canadese Montreal is Sarah een gescheiden moeder die haar borstkankerdiagnose verborgen probeert te houden om haar geplande promotie niet in gevaar te brengen.
Op het Italiaanse Sicilië probeert Giulia het pruikenatelier van haar vader ondanks vele tegenslagen open te houden.
Een verhaal over het doorzettingsvermogen van vrouwen, en onbewuste verbintenis.
Geïnspireerd op mythen en waargebeurde verhalen neemt regisseur Matteo Garrone (Gomorra, Dogman) de kijker in Io Capitano mee op een diep ontroerende tocht van twee tienerjongens, die hun familie in Senegal verlaten om hun droom van een beter leven in Europa na te jagen. Hun hedendaagse Odyssee voert hen door de verstikkende woestijn en over de onstuimige zee. Ze beginnen hun reis als mens, maar transformeren al snel tot handelswaar voor de mensensmokkelaars waarbij hun dromen, hoop en ambities ruimte moeten maken voor een strijd om te overleven.
Leraar Sergio Correa (Eugenio Derbez) komt vol goede moed aan op zijn nieuwe school in het Mexicaanse Matamoros, tegen de grens met Texas. De bevlogen onderwijzer ontdekt al snel dat er op de school weinig middelen zijn – de computers werden vier jaar geleden gestolen en nooit vervangen – en nog minder enthousiasme is om de jongeren iets bij te leren: de regio wordt geteisterd door bendes, de kinderen komen vaak uit moeilijke thuissituaties en behalen de laagste testscores van het land. Hij besluit het roer compleet om te gooien en ‘radicale’ methodes te gebruiken om zijn leerlingen te inspireren en een betere toekomst te bieden. Radical is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dat prachtig vertolkt wordt door de innemende jonge cast en hoofdrolspeler Mexicaanse superster Eugenio Derbez.
Alice en Céline zijn naast buren ook huismoeders en beste vriendinnen. Zij leven het perfecte gezinsleven van een familie in de jaren zestig. Getrouwd met succesvolle mannen en moeder van gelukkige zoontjes die ook nog eens beste vrienden zijn. Hun mierzoete leven krijgt een bittere nasmaak wanneer het zoontje van Céline komt te overlijden door een val van een balkon. Alice en Céline waren thuis, maar kwamen te laat. De rouw en het schuldgevoel zijn teveel voor Céline en ze trekt steeds meer op met Theo, het zoontje van Alice.
De beknellende sfeer die overal doorheen sijpelt is enorm goed gedaan. De rouw is voelbaar bij alle personages en raakt diep. De geweldige acteerprestaties zetten dit gevoel kracht bij. Vooral Jessica Chastain zet een gelaagde rol neer waarin rouw, angst en schuldgevoel naadloos in elkaar overgaan. Eamon Patrick O'Connell, als kindacteur, doet het bijzonder goed als Theo die maar moeilijk kan omgaan met het verlies van zijn vriend.
In de film The Holdovers moet een chagrijnige onderwijzer op een prestigieuze Amerikaanse school tijdens de kerstvakantie achterblijven op de campus om toezicht te houden op het handjevol leerlingen dat nergens anders heen kan. Tegen de verwachting in vormt hij een band met een van de leerlingen – een slimme onruststoker met problemen – en het hoofd van de schoolkeuken die onlangs haar zoon verloren heeft in Vietnam. The Holdovers is een toonbeeld van een feelgood-kerstfilm.